Vozeň 1. triedy vyrobený na Slovensku bude obdivovať celý svet. Aj jazdiť bude u nás (VIDEO)
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v modernizácii svojho vozidlového parku aj po koronakríze. Predstavila nám hneď dve novinky, ktoré cestujúcim vylepšia komfort – novú dvojčlánkovú dieselmotorovú jednotku 861.1 a diaľkový osobný vozeň 1. triedy Ampz. Obe sú z dielne slovenskej spoločnosti ŽOS Vrútky.
Dieselmotorová jednotka 861
Ide o nízkopodlažné vlaky určené na dopravu na neelektrifikovaných regionálnych tratiach. ZSSK si ich objednalo v dvoch verziách. Trojčlánkové s kapacitou 171 miest na sedenie (39 ks už ZSSK vlastní) a dvojčlánkové s kapacitou 115 miest na sedenie (celkovo objednaných 14 ks). Vo Vrútkach sme videli prvú dvojčlánkovú súpravu.
Zaradenie prvých dvoch takýchto jednotiek je plánované od začiatku júla 2020. Dvojčlánková jednotka sa používa na tratiach s nižšími počtom cestujúcich. Jej predpoklad nasadenia je rovnako ako pri trojčlánkovej jednotke v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, napríklad na tratiach Zvolen – Vrútky, Zvolen – Brezno, či Zvolen – Fiľakovo.
| Typ vozidla | DMJ 861.0 (trojčlánkové) | DMJ 861.1 (dvojčlánkové) |
| Počet miest na sedenie | 171 | 115 |
| Počet miest na státie | 120 | 80 |
| Max. prevádzková rýchlosť | 140 km/h | 140 km/h |
| Počet obstaraných kusov | 7 | 14 |
| Nasadenie | Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj | Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj |
| Dodávateľ | ŽOS Vrútky, a. s. (SR) | ŽOS Vrútky, a. s. (SR) |
Vozeň 1. triedy Ampz
Osobný klimatizovaný vozeň 1 triedy radu Ampz je určený pre vnútroštátnu a medzinárodnú diaľkovú dopravu, na elektrifikovaných a neelektrifikovaných tratiach železničného systému s maximálnou rýchlosťou 160 km/h.
Ako sme zistili, vozeň obsahuje kožené polohovateľné sedadlá, rozložiteľné stolíky, sú tu moderné interiérové dvere, vnútorné informačné panely, vymeniteľný koberec, farebné riešenie interiéru dopĺňa osvetlenie úspornými a LED pásovými svietidlami. Vozeň má 52 miest na sedenie, samozrejmosťou je Wi-Fi a zásuvky na 230 V kombinované s USB portom dostupné pre každého cestujúceho. Ďalej je tu vákuové WC, informačný systém, elektronický rezervačný systém a kamerový systém. Výrobcom je ŽOS Vrútky, a. s. Ako povedal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK, Filip Hlubocký, je pravdepodobné, že na budúcej železničnej výstave v Berlíne bude tento vozeň patriť medzi najobdivovanejšie. „Je to po vizuálnej stránke Top roka“ – doplnil Hlubocký.
Podobné články
Veľké firmy bez AI nemajú veľké šance na úspech
POCO F8 Ultra: Príjemná vlajková loď s reproduktormi BOSE (RECENZIA)
Vyhrajte tepovač Silvercrest
Netflix kúpi HBO. Dočkáme sa veľkej filmovej knižnice?
Insta360 Antigravity A1: Mini dron, ktorý celkom mení pohľad na lietanie